Skip to content

جلوگیری از سرمازدگی باغات و اراضی کشاورزی

قطع به یقین تقویت و توسعه حوزه زراعت و کشاورزی مستلزم تامین پیش نیازها و الزامات خاص به خود در هر سه بخش کاشت،داشت و برداشت است.به رغم اهمیت این حوزه،متاسفانه کشور ایران در هر سه بخش با مشکلات و معضلاتی دست و پنجه نرم می کند که رفع آن روند شکوفاییِ زراعت و کشاورزی در این مرز و بوم را تسریع و تسهیل خواهد کرد.
یکی از این معضلات به پدیده سرمازدگی معطوف می شود که متاسفانه در سالیان اخیر به کرات باعث تحمیل خسارت های سنگین به باغداران و کشاورزان شده و شوربختانه در سالِ جاری نیز این معضل در بسیاری از نقاط کشور دامنگیر فعالان این عرصه شد.

بهار

متاسفانه،بهار از مقاطعی است که بستر و زمینه سرمازدگی باغات و اراضی زراعی فراهم می شود و در صورت عدم اتخاذ تدابیر موثر و مقتضی، سوخت شدن و هدر رفت سرمایه و انرژی باغداران و زارعان بسیار محتمل خواهد بود.
تردیدی وجود ندارد کاهش محسوس و یکباره دما از پدیده هایی است که نمی توان با آن مقابله کرد اما می توان با پیش بینی تمهیدات لازم ،آسسیب ها و ضرر و زیان آن را کنترل کرد، در غیر اینصورت تحمیل خسارات میلیاردی به عرصه باغداری و کشاورزی کشور تعجب آور و غیر منتظره نخواهد بود.
طی روزهای گذشته،نامه اتحادیه سراسری باغداران کشور به روسای قوه مجریه و مقننه ابعاد تاسف آورِ هر چه بیشتری را از ضرر و زیان سرمازدگی به باغات کشور هویدا کرده است.بر اساس گزارشات منعکس شده در رسانه ها،بیش از ۶۷۸ هزار هکتار از محصولات باغی و قریب به سه میلیون تن از محصولات سردسیری دچار سرمازدگی شده اند.
محمد علی رهگذر،یکی از فعالان باسابقه عرصه زراعت و باغداری در شهرستان شهریار در گفت و گو باشرکت نفیس تدبیر هوشمند ،با اشاره به لزوم آموزش لازم برای باغداران به منظور مقابله موثر با چنین پدیده هایی بیان کرد:متاسفانه فعالان این عرصه،با مشکلات عدیده بسیاری مواجه هستند و پدیده سرمازدگی نیز بعضا مزید بر علت می شود که خسارات بسیاری به کشاورزان و باغداران تحمیل شود.
وی افزود:آنچه که منجر به خسارت در باغات می شود به سرمای ناگهانی و کاهش شدید دما در خارج از زمان طبیعی،بعد از زمستان و در بازِه شکوفه زدن درختان باز می گردد و بعضا ممکن است کاهش دما زمانی واقع شود که به اصطلاح، میوه های سردرختی را دچار آسیب کند.

راهکار مقابله با سرمازدگی

اگرچه یخبندان یکی از عوامل جوی است که کنترل وقوع آن از دسترس انسان خارج است اما دانش و تجربه بشری در طول گذشت زمان راهکارهایی را ارائه نموده است که در کاهش خسارات ناشی از عنصراقلیمی کارآمد بوده است .تعیین نوع یخبندان در هر منطقه ای از امنیت بیشتری برخوردار میباشد ، زیرا مطالعه و بررسی نوع یخبندان در هر منطقه ای مشخص کننده شیوه مناسبی از مبارزه در ارتباط با سرمازدگی محصولات کشاورزی محسوب میشود. از طرفی باید خاطر نشان کرد که مبارزه با یخبندان و سرمازدگی ناشی از نوع یخبندان تابشی به مراتب امکان پذیر تر از نوع یخبندان جبهه ای یا فرا رفتی میباشد ، بعلاوه اگر درجه حرارت محیط تنها حداقل تا ۳- درجه سانتیگراد باشد با استفاده روشهای فیزیکی از سرمازدگی گیاهان میتوان جلوگیری کرد

هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفر باشید


نظر خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *